Mange gange vi bringes i situationer, hvor vi bliver bedt om et spørgsmål og skal give et svar på stedet, eller “tror på dine fødder.” Det kunne være en salgs- eller kunde service situation, din chef, beder du om en statusrapport, en anmodning om dine ideer på et nyt EU projekt, eller en jobsamtale.

I disse tider kan vi føle presset. Vores hjerte begynder at race, vi begynder at svede, vi føler vores knæ banke eller vi skal skjules under en sten. Dette er fordi undertiden det svar, vi giver kunne betyde at store salg, kunden var tilfreds, en forfremmelse eller raise eller at drømmejob.

Nedenstående er fem hemmeligheder til at hjælpe dig med at mestre din “tænker på dine fødder” færdigheder:

1. Lyt

Mange gange når vi er i en høj presset situation hvor vi er så nervøs høre vi virkelig ikke det faktiske spørgsmål. Været der, gjort det. For at sikre vi forstår spørgsmålet og give den rigtige svar gør følgende:

Trække vejret langsommere (fordel: slapper krop og sind).

Se direkte på spørgeren. (Fordele: øger forståelsen.)

Stille spørgsmål (fordel: stiger klarhed og viser du lytter).

2. pause til at organisere

Det er okay at holde pause. Pause til at indsamle dine tanker. Hvis du peger du udseendet og lyden klar og i kontrol. Husk, der er magt i stilhed.

3. Gentag spørgsmålet

Dette har flere fordele:

Køber du tid til at tænke.

Kommunikerer en komplet oplysning.

Tillader dig at tage kontrol over spørgsmålet ved at omformulere spørgsmålet til et mere positivt lys, hvis det er nødvendigt.

Gør det muligt for alle, hvis du er i en offentlig indstilling, at høre spørgsmålet.

4. fokusere på et hovedpunkt og støtte det.

Den vigtigste grund til, hvorfor vi undertiden fryse op, når bedt om at tænke på vores fødder er fordi vi har så mange tanker kører rundt i vores sind. Vi ved ikke, hvilken idé at nævne.

Her er løsningen: gå med den første idé, der kommer til at tænke og sige det. Ved at stikke med dette ene punkt kan du fokusere på to eller tre supplerende punkter. Du lyder mere direkte og selvsikker når giver svaret.

5. opsummere og stoppe (SAS)

Slut dit svar med nogle SAS (Summér og Stop). Giv dit svar, opsummere og stoppe. Ikke undskylder og ikke vandre på ud over målstregen. Prøve indeværende nummer: Gentag essensen af spørgsmålet. For eksempel, du kan blive bedt om, “hvorfor du stoppe projektet?” I din oversigt, du kan sige, “og derfor besluttede vi at starte et andet projekt.” Så stop.

Giv dit svar, så lad dem vide, at enden er nær ved at sige:

“I Resumé…”

“I konklusion…”

Derefter simpelthen stoppe. Husk SAS.

Anvende disse teknikker, så du kan blive en mester på “tænker på dine fødder” og give gode svar. Du kan øve disse færdigheder ved at deltage i Toastmasters. De har i deres møder en øvelse kaldes “tabel emner,” hvor du kan øve denne færdighed i et støttende miljø

Af Ed Sykes © 2005 alle rettigheder forbeholdes